muziekhuis050 | Muziekschool Groningen

7.   Bijlage 2 Muziek in de Klas

muziekhuis050 noorderzon

Voorwoord van de voorzitter

Met genoegen presenteren we ons jaarverslag van 2022, het eerste volledige jaar van ons bestaan. Na een vliegende start in de zomer van 2021 hebben we ons muziekhuis in opbouw dit jaar verder ontwikkeld. We hebben vele activiteiten georganiseerd en werken verder aan de structuur van onze organisatie.

In 2021 kregen we een subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie die bedoeld was voor het opzetten van ons Muziekhuis en oorspronkelijk liep tot medio 2022. Omdat er eind 2021 en begin 2022 veel activiteiten niet door konden gaan vanwege Corona, mochten we de bestedingstermijn van deze subsidie verlengen tot zomer 2023. Daardoor hadden en hebben we meer tijd om onze plannen vorm te geven.

Wij organiseren muzikale projecten in de vorm van orkesten, bands en ensembles conform onze visie: Muziekmaken geeft plezier, verbindt, bevordert communicatie tussen mensen op verschillende treden van de sociale ladder en is goed voor lichaam en geest.

Het vergroten van de toegankelijkheid tot muziekeducatie van jongeren en jong-volwassenen tot 21 jaar met een cultureel diverse en/of zwakke sociaal economische achtergrond vinden wij erg belangrijk.

Met de door ons aangetrokken docenten en dirigenten hebben we afgelopen jaar onze projecten op een kwalitatief uitstekende manier kunnen produceren.

Verslag van het bestuur

Veel activiteiten die in 2021 zijn gestart hebben een vervolg in 2022 gekregen:

Her Saxofoonorkest050, Jeugdorkest050, Camerata050 en Meerstad Kinderkoor050, cursus Midden-Oosterse muziek, concertreeks Semsstraatkerk.

Daarnaast zijn nieuwe activiteiten ontwikkeld: KiddyOrchestra050, Muziek in de klas, Bigband050.

We hebben samengewerkt met SPOT/Oosterpoort Groningen bij een kindermuziekmiddag, een Open Huis georganiseerd en deelgenomen aan het festival Noorderzon Groningen.

Om onze bekendheid en zichtbaarheid te vergroten besteedden we veel aandacht aan aanwezigheid op social media en verbetering van onze site.

De praktische organisatie van dit alles wordt tot nu toe op vrijwillige basis gedaan door een aantal gedreven docenten in de vorm van een Dagelijks Bestuur.

Wij hebben ons gepresenteerd aan de Gemeente Groningen tijdens een gesprek met Annemarie van der Molen, beleidsmedewerker Cultuur.

We hebben de samenwerking gezocht met MDT Veendam, we hebben daar een aantal gesprekken met directeur Harry van der Laan gehad.

De doelen die we ons stelden voor 2022 zijn in algemene zin ruimschoots behaald.

vlcsnap-2021-10-03-13h05m11s656
jso050 2